الکتروموتور

الکتروموتور چیست؟

الکتروموتور به عنوان یکی از اجزای حیاتی و قلب تپنده صنایع به حساب می‌آید. در واقع الکترو موتور وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. این فرآیند به وسیله تعامل بین جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی انجام می‌شود که باعث ایجاد حرکت چرخشی در موتور میگردد.

الکترو موتورها بسته به نوع جریان، توان مصرفی، نوع کاربرد و… به مدل‌های مختلفی تبدیل می‌شوند. راندمان بالا ، هزینه نگهداری پایین، طول عمر زیاد و تنوع از مزایایی است که الکتروموتور رت به یکی از اجزای جدا نشدنی در صنایع تبدیل کرده است.

الکتروموتور چیست

راهنمای جامع خرید الکتروموتور

خرید الکتروموتور ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما واقعیت این است که انتخاب درست این تجهیز صنعتی به عوامل متعددی بستگی دارد. از نوع کاربرد گرفته تا شرایط محیطی، توان، ولتاژ، سرعت، برند و حتی جنس بدنه؛ همه و همه در عملکرد و طول عمر الکتروموتور شما نقش مستقیم دارند. در این راهنما، مهم‌ترین نکاتی که پیش از خرید الکتروموتور باید بدانید را بررسی می‌کنیم:

توان الکتروموتور

توان الکتروموتور بر حسب اسب بخار (HP) یا کیلووات (kW) بیان می‌شود. توان باید متناسب با نیاز بار مکانیکی سیستم شما انتخاب شود.

نوع موتورمحدوده توان معمول
موتور سبک0.05 تا 1 HP
موتور نیمه‌سنگین1 تا 400 HP
موتور سنگینبالای 400 HP

ولتاژ 

الکتروموتورها بر اساس ولتاژ ورودی به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند. نوع تک فاز برای مصارف سبک و نوع سه فاز رای مصارف صنعتی مناسب است.

سرعت (دور موتور)

سرعت چرخش موتور یا RPM باید متناسب با تجهیز نهایی انتخاب شود. رایج‌ترین سرعت‌های نامی:

  • 3000 دور در دقیقه (موتور دو قطب)

  • 1500 دور در دقیقه (چهار قطب)

  • 1000 دور در دقیقه (شش قطب)

در صورت نیاز به تنظیم دقیق سرعت، می‌توان از اینورتر یا گیربکس استفاده کرد.

نوع محفظه (قاب موتور)

بدنه موتور نقش مهمی در حفاظت از اجزای داخلی دارد. دو نوع کلی بدنه:

  • محفظه باز (Open): دارای تهویه مناسب ولی در برابر گردوغبار یا رطوبت حساس است.

  • محفظه بسته (Closed): مناسب برای محیط‌های صنعتی، مقاوم در برابر گرد و غبار، آب و روغن.

کلاس عایق‌بندی

کلاس عایق‌بندی (مثلاً B، F، H) میزان تحمل گرمای سیم‌پیچ‌ها را مشخص می‌کند. هرچه کلاس بالاتر باشد، موتور برای کار در دماهای بالاتر مناسب‌تر است.

  • کلاس A:حداکثر دما 105 درجه سانتی گراد
  • کلاس B: حدکثر دما 130 درجه سانتی گراد
  • کلاس F: دمای مجاز تا 155 درجه سانتی‌گراد
  • کلاس H: تا 180 درجه سانتی‌گراد

راندمان و استاندارد مصرف انرژی

موتورهای با راندمان بالاتر، مصرف برق کمتر و بازدهی بیشتری دارند. بر اساس استاندارد IEC، الکتروموتورها از نظر راندمان به چند سطح تقسیم می‌شوند:

  • IE1: راندمان پایه

  • IE2: راندمان بالا

  • IE3: راندمان عالی

  • IE4: راندمان فوق‌العاده

شرایط محیطی نصب

دمای محیط، رطوبت، ارتفاع از سطح دریا و میزان لرزش، همگی در انتخاب موتور مؤثرند. موتورهای استاندارد معمولاً برای کار در دمای تا 40°C و ارتفاع تا 1000 متر طراحی شده‌اند. اگر شرایط محیطی شما خاص است، موتور باید با در نظر گرفتن ضرایب اصلاح توان و راندمان انتخاب شود.

فریم، نصب و نوع اتصال

ابعاد فریم موتور، نوع پایه (پایه‌دار یا فلنج‌دار)، و نحوه اتصال به تجهیزات دیگر (کوپل مستقیم یا تسمه‌ای) باید مطابق با نیاز پروژه انتخاب شود.

برند الکتروموتور؛ ایرانی یا خارجی؟

در بازار ایران برندهای مختلفی در دسترس هستند:

برندکشورنقاط قوت
زیمنس (Siemens)آلمانکیفیت بالا، صنعتی سنگین
WEGبرزیلراندمان بالا، استاندارد جهانی
موتوژنایرانقیمت مناسب، خدمات پس از فروش
الکتروژنایرانقابل اطمینان برای کاربردهای سبک
کایجلیچینقیمت اقتصادی، کیفیت قابل قبول
جمکوایرانمناسب برای پروژه‌های صنعتی

همیشه قبل از خرید از خدمات پشتیبانی و گارانتی برند مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

انواع الکتروموتور بر اساس نوع جریان الکتریکی

الکتروموتورها در ابتدا بر اساس نوع جریان به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

الکتروموتور جریان مستقیم (DC)

این نوع الکتروموتور با جریان مستقیم کار می‌کند و جزو اولین الکتروموتورهای ساخته شده در تاریخ مهندسی برق است. در این موتورها، گشتاور با برهم‌کنش میدان مغناطیسی ثابت (آهنربا یا سیم‌پیچ) و متغیر (از طریق آرمیچر) تولید می‌شود. انواع مهم موتورهای DC عبارتند از:

موتور DC براش (Brushed DC):

ساده‌ترین نوع موتورهای الکتریکی است. این موتور دارای قطعه‌ای به نام جاروبک (معمولاً از جنس کربن یا گرافیت) است که وظیفه‌ی برقراری تماس الکتریکی بین منبع تغذیه و کموتاتور روتور را بر عهده دارد.
به دلیل تماس فیزیکی بین جاروبک و کموتاتور، این موتورها در معرض سایش، جرقه‌زنی و کاهش راندمان قرار دارند. از این رو، معمولاً در دستگاه‌هایی که به‌صورت دائم‌کار نیستند مانند اسباب‌بازی‌های موتوردار، فن‌های کوچک و تجهیزات ساده استفاده می‌شوند.

الکتروموتور براش

موتور DC براش لس(Brushless DC – BLDC):

در این نوع موتور، جاروبک و کموتاتور حذف شده‌اند و جریان الکتریکی از طریق کنترلر الکترونیکی بین سیم‌پیچ‌های استاتور سوئیچ می‌شود.
مزیت اصلی این موتورها طول عمر بالا، راندمان بیشتر و صدای کمتر در زمان کارکرد است. به همین دلیل در تجهیزاتی مانند سیستم‌های تهویه پیشرفته، فن‌های صنعتی، وسایل نقلیه الکتریکی، کامپیوترها و پهپادها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الکتروموتور براش لس

الکتروموتور جریان متناوب (AC)

موتورهای AC با برق شهری کار می‌کنند و رایج‌ترین نوع الکتروموتور در صنایع جهان هستند. دلیل محبوبیت این موتورها، سادگی طراحی، قیمت مناسب، دوام بالا و عملکرد پایدار آن‌هاست. انواع اصلی موتورهای AC شامل:

الکتروموتور القایی (آسنکرون):

در الکتروموتورهای القایی یا آسنکرون، میدان مغناطیسی ایجاد شده در استاتور، جریان را به قسمت چرخان موتور (روتور) القا می‌کند. این مدل قیمت پایینی دارد، نیاز به نگهداری کمی دارد و به دلیل کارکرد بی‌صدا و نبود اصطکاک مکانیکی، از پرکاربردترین موتورهای مورد استفاده در پمپ‌های صنعتی، کمپرسورها، خطوط تولید کارخانه‌ها و دستگاه‌های دائم‌کار است.

الکترومونور القایی

الکتروموتور سنکرون (Synchronous):

در این موتورها، روتور برای همگام شدن با میدان مغناطیسی استاتور، از آهنربای دائمی یا سیم‌پیچ تحریک DC استفاده می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود چرخش روتور دقیقاً با فرکانس برق شبکه هماهنگ باشد. به دلیل همین سرعت ثابت و دقیق، موتورهای سنکرون در کاربردهایی مانند آسیاب‌ها، ماشین‌آلات چاپ و صنایع معدنی استفاده می‌شوند. همچنین این موتورها راندمان بیشتری نسبت به سایر انواع دارند.

الکترومونور سنکرون

الکتروموتورهای خاص (Special Purpose)

موتور پله‌ای (Stepper):
با حرکت گام‌به‌گام و قابل کنترل، مناسب برای سیستم‌های CNC، پرینتر سه‌بعدی، دوربین‌های امنیتی و کنترل موقعیت دقیق.

موتور سروو (Servo):
دارای فیدبک (سنسور) برای موقعیت‌یابی، در سیستم‌های اتوماسیون، بازوهای رباتیک و تجهیزات پزشکی پیشرفته استفاده می‌شود.

موتور هیسترزیسی:
چرخش نرم و آرام، مخصوص دستگاه‌های صوتی، اندازه‌گیری و سیستم‌های پایدار.

موتور رلوکتانسی:
با طراحی ساده، بدون آهنربا، مناسب کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر حرارت و سایش دارند.

موتورهای خاص

مقایسه انواع الکتروموتور AC و DC

ویژگی‌هاموتور DC براش‌دار
(Brushed)
موتور DC براش‌لس
(Brushless – BLDC)
الکتروموتور القایی
(آسنکرون)
الکتروموتور سنکرون
(Synchronous)
نوع جریان ورودیجریان مستقیم (DC)جریان مستقیم (DC)جریان متناوب (AC)جریان متناوب (AC)
ساختار اصلیدارای جاروبک و کموتاتورفاقد جاروبک؛ دارای کنترلر الکترونیکیالقا میدان مغناطیسی در روتورچرخش هماهنگ با میدان استاتور
صدای عملکردمتوسط تا زیادکمبسیار کمبسیار کم
نیاز به نگهداریبالا (سایش جاروبک)بسیار کمپایینپایین
راندمان کاریمتوسطبالامتوسطبسیار بالا

تقسیم‌بندی الکتروموتورها بر اساس تعداد فاز

الکتروموتورها از نظر نوع منبع تغذیه، به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:
الکتروموتورهای تک‌فاز و الکتروموتورهای سه‌فاز. تفاوت آن‌ها نه‌تنها در نوع اتصال به برق، بلکه در عملکرد، توان، راندمان و کاربردشان هم به‌وضوح دیده می‌شود.

الکتروموتور تک‌فاز

الکتروموتور تک‌فاز دارای یک سیم‌پیچ استاتور و یک روتور قفس سنجابی است. عبور جریان متناوب از سیم‌پیچ استاتور، میدان مغناطیسی ضربانی تولید می‌کند که به‌تنهایی نمی‌تواند روتور را به چرخش درآورد. به همین دلیل، این نوع موتور برای شروع به حرکت، به سیستم راه‌انداز (مانند پیچه کمکی و خازن) نیاز دارد.
الکتروموتورهای تک‌فاز در لوازم خانگی، تجهیزات صنعتی کوچک و کمپرسورهای سبک کاربرد فراوانی دار

الکتروموتور سه‌فاز

الکتروموتور سه‌فاز از برق صنعتی  استفاده می‌کند و با داشتن سه سیم‌پیچ استاتور با اختلاف فاز ۱۲۰ درجه، میدان مغناطیسی چرخشی واقعی و پیوسته تولید می‌کند. همین میدان باعث می‌شود روتور بدون نیاز به خازن یا استارت جداگانه، به‌راحتی راه‌اندازی شود. این مدل در پمپ‌های صنعتی و بوسترپمپ‌ها، کمپرسورهای سنگین، نوار نقاله و ماشین‌آلات تولید کاربرد دارد.

اجزای الکتروموتور 

اجزای اصلی الکتروموتورها معمولاً شامل دو بخش ثابت و متحرک به نام‌های استاتور و روتور هستند، اما در ادامه با تمام قطعات مهم یک موتور الکتریکی آشنا می‌شویم.

اجزای الکتروموتور

استاتور (Stator)

استاتور بخش ثابت الکتروموتور است که میدان مغناطیسی اصلی را تولید می‌کند. این میدان از طریق القا یا تحریک، روتور را به چرخش در می‌آورد. 

روتور (Rotor)

روتور درون استاتور قرار میگیرد و بخش متحرک موتور است که تحت تاثیر میدان مغناطیسی میچرخد. انواع روتور شامل:

  • قفس سنجابی: رایج ترین نوع در مدل القایی
  • روتور سیم‌پیچی شده: در موتورهای خاص برای کنترل بهتر گشتاور
  • روتور با آهنربای دائم:در موتور DC براشلس یا سنکرون کوچک

شفت (Shaft)

شفت یا محور، قطعه‌ای استوانه‌ای و فلزی است که در مرکز روتور قرار دارد و نیروی مکانیکی چرخشی را به مصرف‌کننده منتقل می‌کند (مثلاً به پمپ، فن، یا تسمه).

بلبرینگ‌ها (Bearings)

بلبرینگ‌ها در دو سر روتور قرار می‌گیرند و وظیفه آن‌ها کاهش اصطکاک بین شفت و قاب موتور و تثبیت محور چرخش است. این قطعه نقش بسیار مهمی در عمر و عملکرد نرم موتور دارد.

براکت یا درپوش انتهایی (End Bracket)

براکت‌ها قطعاتی هستند که در دو سر بدنه موتور نصب می‌شوند و محل نصب بلبرینگ‌ها را فراهم می‌کنند. همچنین شفت از وسط آن عبور می‌کند.

قاب یا پوسته (Frame / Housing)

بدنه یا قاب موتور، تمام اجزای داخلی را در خود جای می‌دهد و نقش محافظت مکانیکی، انتقال گرما و پایه نصب موتور را دارد. معمولاً از آلومینیوم یا چدن ساخته می‌شود.

پروانه خنک‌کننده (Cooling Fan)

در انتهای شفت نصب شده و با چرخش خود، هوا را از بدنه عبور می‌دهد تا گرمای سیم‌پیچ‌ها و روتور تخلیه شود. وجود آن برای موتورها با کار دائم بسیار حیاتی است.

جاروبک و کموتاتور (در موتورهای DC براش‌دار)

در موتورهای DC، برای انتقال جریان به سیم‌پیچ‌های متحرک از جاروبک (برس کربنی) و کموتاتور استفاده می‌شود. کموتاتور جریان را سوئیچ می‌کند تا چرخش مداوم ممکن شود.

نحوه پلاک خوانی الکتروموتور

پارامترتوضیحنمونه درج شده روی پلاک
Noشماره مدل تعیین‌شده توسط کارخانه سازندهNo: M90L-4
Typeنوع ساختار یا مدل عملکردی موتورType: B35
AMPSحداکثر جریان کاری مجاز موتور4.3 A
Voltage (V)ولتاژ نامی کارکرد موتور در اتصال ستاره یا مثلث380/220 V Δ/Y
Frequency (Hz)فرکانس کاری موتور بر حسب هرتز50 Hz
RPMدور نامی موتور در حالت بار کامل1450 RPM
Powerتوان خروجی موتور به کیلووات یا اسب بخار2.2 kW / 3 HP
Dateتاریخ ساخت یا سری ساخت موتور2023/11
IPدرجه حفاظت موتور در برابر گرد و غبار و آبIP55
Service Factorمقدار ضریب اضافه‌بار مجاز نسبت به توان نامیSF: 1.15
Insulation Classکلاس حرارتی عایق‌بندی سیم‌پیچ‌هاClass F
نحوه پلاک خوانی الکتروموتور

سوالات متداول

سیم‌پیچ الکتروموتور موتوژن از چه جنسی است؟

الکتروموتورهای برند موتوژن از سیم‌پیچ مسی باکیفیت استفاده می‌کنند که باعث راندمان بالاتر، طول عمر بیشتر و کاهش تلفات انرژی می‌شود.

کلاس عایقی F نشان‌دهنده مقاومت سیم‌پیچ‌های موتور در برابر دما تا ۱۵۵ درجه سانتی‌گراد است. این کلاس از عایق‌بندی، عملکرد ایمن موتور در شرایط سخت را تضمین می‌کند.

سرعت نامی، سرعت واقعی چرخش شفت موتور در شرایط بار کامل است. این سرعت معمولاً کمی کمتر از سرعت سنکرون (تئوریک) بوده و به‌عنوان شاخص عملکرد موتور روی پلاک درج می‌شود.

موتور ساده DC دور بالا و گشتاور پایین دارد، اما موتور گیربکس‌دار سرعت کمتری با گشتاور بالاتر ارائه می‌دهد که برای کاربردهای باری مناسب‌تر است.

 

بله، با تغییر جهت اتصال مثبت و منفی در ورودی موتور می‌توان جهت چرخش شفت را معکوس کرد.